✕ Stäng

Överdos av vitaminer

Att få en överdos av vitaminer är ganska svårt om du inte tar kosttillskott. Det är framförallt A-vitamin och D-vitamin som kan ge allvarliga konsekvenser av överdosering.

Överdos av vitaminer

Överdos av vitaminer – A-vitamin

A-vitamin är en fettlöslig vitamin och överskottet lagras i levern. Men levern kan inte lagra hur mycket som helt och tillslut blir den överbelastad. Överdosering av A-vitamin kan därför ske av ett långvarigt överskott men också av en extremt hög dos.

Det är framförallt genom kosttillskott som vi får i oss en överdosering av A-vitamin.

Överdosering: A-vitamin behövs för att graviditeten ska utvecklas normalt men för mycket A-vitamin kan leda till fosterskador. Om du är gravid och tar kosttillskott ska du äta tillskott som högst innehåller 1mg A-vitamin per dag. Äldre personer behöver inget tillskott av A-vitamin då det kan leda till benskörhet. Överskott på A-vitamin kan också ge huvudvärk, illamående, kräkningar, rättretlighet, fjällande hud, dubbelseende, håravfall, leverskador och skador på benvävnaden.

Rekommenderat intag: 700 mikrogram för kvinnor, 800 mikrogram för gravid, 1200 mikrogram för ammande, 900 mikrogram för män och inte mer än 0,2 mikrogram per kilo kroppsvikt för barn.

Läs mer om A-vitamin här.

B-vitamin

B-vitamin är en vattenlöslig vitamin som inte kan lagras i kroppen i någon större utsträckning.

Överdosering: Det du överdoserar kommer att försvinna ut med urinen. Läs mer om B-vitamin här.

C-vitamin

C-vitamin är en vattenlöslig vitamin som inte kan lagras i kroppen.

Överdosering: Det du överdoserar kommer att följa med urinen ut. Men vid vissa sjukdomar ska du dock passa dig för C-vitamin, speciellt om du har besvär med njursten. Det finns nämligen vissa forskningar som visar att höga doser av C-vitamin kan orsaka njursten. Läs mer om det här.

Rekommenderat intag: 75 milligram för vuxna, 85 milligram för gravid och 100 milligram för ammande. 

Läs mer om C-vitamin här.

D-vitamin

D-vitamin är en fettlöslig vitamin och lagras i kroppen.

Överdosering: För mycket D-vitamin kan leda till för höga doser kalcium i blodet. Detta kan orsaka njurskador. Symptom på överdosering kan vara illamående och sämre matlust.

Rekommenderat intag: 5-10 mikrogram per dag.

Läs mer om D-vitamin här.

E-vitamin

Överdosering: Höga doser av E-vitamin minskar effekten av vissa läkemedel.

Rekommenderat intag: 10 milligram  per dag.

Läs mer om E-vitamin här.

K-vitamin

Du behöver minska ditt K-vitaminintag om du behandlas med blodtunnande läkemedel eftersom K-vitamin påverkar blodkoagulationen.

Rekommenderat intag: 90 mikrogram för kvinnor och 120 mikrogram för män.

Läs mer om K-vitamin här.

Senaste Nytt